Czy Kraków będzie drugą Kopenhagą? Nowe inwestycje na rowerowej mapie Krakowa

Kraków jest miastem rowerów. Aby się o tym przekonać, wystarczy wybrać się na spacer po Błoniach lub krakowskich Plantach – dwukołowce pojawiają się tam nawet wtedy, gdy pada deszcz albo śnieg. Dlaczego mieszkańcy Krakowa tak bardzo pokochali rowery? Bo pozwalają na szybkie poruszanie się po mieście, poprawę kondycji, ale przede wszystkim dlatego, że są przyjazne dla środowiska.

 

 

Kraków miastem aktywnych i zaangażowanych rowerzystów

To, jak ważne są rowery dla kultury miejskiej Krakowa, pokazuje nie tylko liczba osób, które każdego dnia wybierają rower, ale także liczba organizacji zaangażowanych w promocję kultury mobilności i rozwój infrastruktury rowerowej. Stowarzyszenia takie jak Kraków Miastem Rowerów angażują się w konsultacje społeczne na temat tras rowerowych, przeprowadzają badania ruchu rowerowego w Krakowie i zbierają uwagi na temat jakości miejskiej infrastruktury rowerowej. Dzięki takim inicjatywom wiemy coraz więcej na temat kondycji kultury rowerowej w Krakowie, a organy decyzyjne w naszym mieście mogą podejmować skuteczne działania służące poprawie aktualnego stanu rzeczy.

To, jak ważne są rowery dla kultury miejskiej Krakowa, pokazuje nie tylko liczba osób, które każdego dnia wybierają rower, ale także liczba organizacji zaangażowanych w promocję kultury mobilności i rozwój infrastruktury rowerowej.

Bezobsługowe wypożyczalnie i 16 groszy za godzinę jazdy rowerem

Warto podkreślić, że rowery to nie tylko doskonały środek transportu dla mieszkańców Krakowa, ale także dla odwiedzających miasto turystów. Między innymi dlatego w Grodzie Kraka na rowerze mogą jeździć nawet ci, którzy roweru nie mają. Od 2008 roku w Krakowie funkcjonuje publiczny system wypożyczalni rowerów. Wavelo to projekt, w skład którego wchodzi aż 158 bezobsługowych stacji oraz 1500 rowerów. Aby skorzystać z jednego z nich, wystarczy się zarejestrować i uiścić niewielką opłatę. Dzięki temu można szusować po mieście płacąc za to, w zależności od wybranego planu, od 16 groszy do 2,40 zł za godzinę. Rozwiązanie to cieszy się coraz większą popularnością – każdego roku na rowery Wavelo wskakuje ponad 50 tysięcy osób. Warto podkreślić, że krakowski system wypożyczalni bezobsługowych jest najstarszym tego typu rozwiązaniem w Polsce.

Wavelo to projekt, w skład którego wchodzi aż 158 bezobsługowych stacji oraz 1500 rowerów.

Kraków drugą Kopenhagą?

Krakowscy rowerzyści chcą, aby ich miasto było tak samo przyjazne dla kierowców ekologicznych jednośladów jak Kopenhaga, Amsterdam, Berlin czy Tokio. Dzięki rosnącej liczbie aktywnych rowerzystów i różnych akcji, które promują jazdę na dwóch kółkach, infrastruktura rowerowa w Krakowie ciągle się rozwija. Aktualnie jej długość przekracza 165 kilometrów – składają się na nią nie tylko ścieżki rowerowe, ale także pasy rowerowe i kontrapasy, które umożliwiają rowerzystom bezpieczną podróż wśród samochodów i łączą ścieżki rowerowe w jeden spójny ciąg nawet tam, gdzie wybudowanie specjalnej infrastruktury dla rowerzystów nie jest możliwe.

Dzięki rosnącej liczbie aktywnych rowerzystów i różnych akcji, które promują jazdę na dwóch kółkach, infrastruktura rowerowa w Krakowie ciągle się rozwija.

140 kilometrów ścieżek rowerowych do 2020 roku

165 kilometrów to jednak wciąż za mało – zgadzają się z tym zarówno mieszkańcy Krakowa, jak i włodarze miasta, którzy do końca 2020 roku planują wybudować 140 kilometrów ścieżek. Kilkanaście projektów związanych z infrastrukturą rowerową, które właśnie są realizowane, jest finansowanych zarówno z funduszy miejskich, wojewódzkich, jak i unijnych. Nowe wstęgi ścieżek rowerowych połączą nie tylko poszczególne dzielnice naszego miasta, ale także Kraków i okoliczne miejscowości, takie jak Wieliczka, Mogilany, Skawina, Zabierzów czy Michałowice. Jedną z najważniejszych tego typu inwestycji jest VeloMałopolska – największy w Polsce projekt budowy tras rowerowych. Dzięki takim inwestycjom coraz więcej osób przesiada się z samochodu i autobusu na siodełko roweru, co sprawia, że miasto staje się coraz bardziej zielone, a powietrze, którym oddychamy, czystsze.

Włodarze miasta do końca 2020 roku planują wybudować 140 kilometrów ścieżek.

Nowoczesna rowerownia, czyli bezpieczeństwo i wygoda dla mieszkańców Wiślanych Tarasów 2.0

Jak pokazują badania Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów, jednym z czynników, które najbardziej zniechęcają rowerzystów do częstszej jazdy na rowerze jest niebezpieczeństwo kradzieży roweru. Rozumiemy takie obawy, dlatego dla mieszkańców nowego osiedla Wiślane Tarasy 2.0 przygotowaliśmy specjalną bezpieczną rowerownię, w której będą mogli przechowywać swoje jednoślady. Mamy nadzieję, że poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania zachęci mieszkańców Wiślanych Tarasów 2.0 do tego, aby każdego dnia korzystać z jednego z najbardziej ekologicznych środków transportu, tym bardziej, że tras rowerowych dookoła inwestycji nie brakuje.